Meble na raty – zakup mebli na raty
Kupno mebli do wyposażenia salonu, sypialni, a tym bardziej całego mieszkania może być niezwykle kosztowne. Na szczęście coraz więcej sklepów oferuje możliwość zakupu mebli na raty. Aby to zrobić, wystarczy wziąć pożyczkę w banku lub umówić się na raty w sklepie meblowym Meble BIK.
Zakup mebli na kredyt
Kredyt konsumencki jest jednym z najbardziej rozpowszechnionych. Istotą tego typu pożyczek jest udzielenie konsumentowi kredytu bankowego na wydatki bieżące. Jeżeli pożyczka jest ukierunkowana, w warunkach umowy pożyczki określa się przedmiot pożyczki, na który zostaną wydane pieniądze. Z reguły takie pożyczki są udzielane w sklepie, w którym kupowany jest towar. Pożyczki konsumpcyjne udzielane są zazwyczaj w kwocie od kilkuset do kilkunastu tysięcy złotych, na okres od 6 miesięcy do 3-5 lat. Maksymalna kwota pożyczki zależy od wysokości twoich miesięcznych dochodów. Oprocentowanie kredytów jest różne. Z reguły w przypadku pożyczek ekspresowych są one najwyższe. Oprócz odsetek za korzystanie z kredytów pobierane są również prowizje za wykonanie umowy, za wypłatę lub przekazanie środków, a czasami miesięczna prowizja za jej obsługę.
Zakup mebli na raty
Istnieje różnica między kupowaniem na kredyt a kupowaniem na raty. Plan ratalny jest zwykle projektowany przez sklep, który bezpośrednio sprzedaje produkt. Oznacza to, że funkcje banku przejmują firmy produkcyjne lub dostawcy mebli, zapewniając klientowi dodatkową wygodę zakupu towarów. Pożyczka jest udzielana przez bank. Wydawałoby się, że banki powinny zapewniać korzystniejsze warunki udzielania kredytu niż organizacje branżowe. Jednak najczęściej występuje sytuacja odwrotna. W przypadku rat najczęściej ich wysokość jest stała, a dodatkowe prowizje nie są tutaj pobierane. W przeciwieństwie do kredytów konsumpcyjnych, gdzie często odsetki odzwierciedlają tylko część kosztów, które kupujący będzie musiał ponieść. Kupujący może porównać koszt towaru bez rat i z nim bezpośrednio w sklepie, czyli widzi, ile przepłaca za towar i jest w stanie ocenić na ile jest to dla niego akceptowalne.
Aby uzyskać plan ratalny wystarczy przyjść do sklepu oferującego taką usługę i zabrać ze sobą dowód osobisty. W niektórych punktach sprzedaży może być również potrzebne prawo jazdy. Kserokopia dokumentów jest dołączona do umowy, którą podpisujesz bezpośrednio w sklepie ze sprzedawcą. Umowa określa kwotę, jaką musisz płacić co miesiąc. Wysokość zadatku może się różnić w zależności od sklepu. Współcześnie zadatek praktycznie już nie występuje i po podpisaniu umowy, po prostu jesteśmy zobowiązani do comiesięcznego spłacania rat w określonej wysokości. Jeśli zadatek występuje, zwykle jest to 10% kosztu towaru. Spłaty zadłużenia dokonywane są co miesiąc w równych ratach. Można to zrobić zarówno w oddziałach określonego banku, jak i w większości urzędów pocztowych. Możesz również spłacić zadłużenie przed terminem bez żadnych dodatkowych opłat czy egzekucji kar. Czasami sklepy oferują raty 0%. Tutaj warto być ostrożnym. Może to być tylko chwyt reklamowy, ale coraz częściej to polityka otwarcia na klienta i meble rzeczywiście możemy kupić w cenie wyjściowej, a jednocześnie płacić za nie z opóźnieniem. Dlatego przed zakupem mebli na raty po 0% zapytaj sprzedawcę, ile byś zapłacił gotówką za wybrany produkt, lub porównaj cenę produktu z ceną konkurencji w innym sklepie. Porównując ceny, stwierdzisz, czy taki plan ratalny jest dla ciebie korzystny, czy nie.
Dla klienta indywidualnego i firmy
W każdym przypadku, aby kupić meble na raty wymagane są odpowiednie dokumenty. Dla osoby indywidualnej będzie to:
- dowód tożsamości potwierdzający miejsce zameldowania oraz podane dane,
- zaświadczenie o zatrudnieniu na umowie o pracę,
- zaświadczenie o zarobkach ze stemplem z miejsca pracy.
W przypadku emerytów sprzedający może wymagać okazania ostatniego odcinka emerytury lub aktualnego wyciągu z konta. Podobnie jest w przypadku osób, które są na rencie. Jeśli zaś jesteśmy osobą prowadzącą działalność gospodarczą, to sprzedający może, ale nie musi poprosić nas o dowód osobisty oraz:
- zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej,
- dowody wpłaty podatku do US z ostatnich trzech miesięcy,
- zaświadczenie o niezaleganie ze składkami w ZUS czy Urzędzie Skarbowym.